Filmul de artă european este o zona a cinematografiei care a fost populară înca din a doua jumătate a secolului XX. Ea se bazează pe respingerea principiilor și tehnicilor cinematografiei clasice de la Hollywood si totodata, cuprinde o serie larga de creatii indragite si apreciate, atat in randul fanilor, cat si a criticilor. Iata cateva titluri, ce merita atentie:

The Death of Mr Lazarescu (2005)

Printr-un portret satiric, întunecat și strălucitor al Bucureștiului post-comunist lipsit de griji, povestea urmareste calatoria unui muribund aflat într-o ambulanță, ce este refuzat să primească îngrijiri, în tot orașul într-o noapte haotică, orchestrată superb de regizorul Cristi Puiu.

La Haine (1995)

Regizorul Matthieu Kassovitz a prezentat, prin La Haine, o generație dezamăgită, a revigorat cinematografia franceză și l-a prezentat pe actorul Vincent Cassel ca noul De Niro al Europei.

The Lives of Others (2006)

O dramă premiată cu Oscar, care se desfășoară în anii 1980, despre un agent Stasi din Berlin care spionează un dramaturg și amanta sa, se regaseste in situatia de a fi extrem de captivat de viata si relatia acestora.

Eden (2014)

Niciun film nu surprinde mai bine hedonismul, optimismul și tinerețea lipsită de energie a scenei de club din Europa de la sfârșitul anilor ’90, aflată în plină expansiune. Mia Hansen Love oferă un portret intim, din interior, al influentei mișcări “French Touch”, un sunet care a făcut înconjurul lumii, condus de duo-ul pionier Daft Punk.

A Prophet (2009)

Drama lui Jacques Audiard se inspiră din cinematografia franceză, italiană, arabă și hollywoodiană pentru a obține un cocktail european perfect de stil, crimă și ambiție a imigranților. Jucând mai multe roluri, tânărul deținut musulman Malik, interpretat de Tahar Rahim, supraviețuiește, ucide și suferă mutații sub puterea șefului mafiei corsicane Cesar.

The Great Beauty (2013)

“Dolce vita” a vechii Europe este surprinsă cu rafinament și lascivitate de filmul lui Paolo Sorrentino și povestită de jurnalistul roman Jep Gambardella, care se agață de existența sa privilegiată pentru a căuta un sens într-un vârtej de vinovăție, religie, sex, artă și ironie.

Alte mentiuni: Leviathan (2014), A Bout de Souffle (1959), Faces Places (2017), Cabaret (1972) si Cold War (2018)