Pe langa utilizarea prelungita, o serie de factori afecteaza uzura anvelopelor. Franarea de urgenta, presiunea si reglarea necorespunzatoare, precum si suprafetele necorespunzatoare ale drumului pot fi cauza.
Specialistii in domeniu le recomanda conducatorilor auto sa verifice anvelopele la fiecare 2 saptamani prin metodele descrise in acest articol.
Echilibrul anvelopelor
De fiecare data cand se instaleaza o anvelopa noua pe axa, aceasta trebuie sa fie echilibrata – pentru ca greutatea sa fie distribuita in mod uniform si roata sa se invarta lin.
Anvelopele dezechilibrate creeaza vibratii care provoaca disconfort soferului. Acest lucru duce la uzura prematura, deprecierea componentelor suspensiei si directiei. Daca se observa uzura neuniforma a benzii de rulare, aceasta poate fi un semn ca masina este nealiniata si ar trebui sa fie inspectata de un profesionist.
Rotirea anvelopelor
Rotirea anvelopelor este o practica care face ca toate anvelopele sa se uzeze mai uniform.
Pentru o mai buna manevrabilitate si stabilitate, este recomandat ca anvelopele de mai buna calitate sa fie montate in spate, indiferent daca masina are transmisie fata sau spate.
Presiunea corecta in anvelope
3 motive principale necesita mentinerea presiunii corecte in anvelope:
- Cel mai important dintre acestea este siguranta. Anvelopele sub umflate duc la supraincalzire, ceea ce este o conditie prealabila pentru deteriorarea structurala. In acelasi timp, anvelopele supra umflate interfereaza cu o buna manevrabilitate pe sosea.
- Al doilea motiv este economic. Anvelopele mai mult sau mai putin umflate afecteaza zona de contact cu suprafata. Rezultatul este o uzura mai rapida si neuniforma a benzii de rulare, ceea ce necesita schimbarea prematura a anvelopelor.
- Al treilea motiv este mediul. Presiunea adecvata in anvelope ajuta la optimizarea utilizarii combustibilului. Aceasta inseamna niveluri mai scazute de CO2 eliberate in atmosfera.
Adancimea canelurilor
Lungimea distantei de franare depinde de aderenta anvelopei la suprafata. Cu cat benzile de rulare sunt mai uzate, cu atat distanta de franare este mai mare.
Odata ce banda de rulare atinge limita de 3 mm, trebuie inlocuite anvelopele cu altele noi. Desi cerinta legala este de 1,6 mm, majoritatea expertilor sunt de acord ca acest lucru nu este suficient pentru ca anvelopa sa functioneze corect.